torsdag 26 november 2009

S som i saffran...

...som får mig att tänka på saffranskrisen...
I Sydsvenskan stod det nyligen om den analkande saffranskrisen. På grund av missväxt i Iran har priset höjts till nästan det dubbla jämfört med förra året. Läs artikeln "Saffran kan ta slut till Lucia" om du vill veta mer. För egen del känner jag att om ingen hade berättat vad det kostade förra året så hade det nog gått mig obemärkt förbi. Kanske för att jag till skillnad från många andra lika gärna bakar lusekatter utan saffran. Ett arv från bagaren, tror jag.

...att baka för en bättre värld...
Kanske kan saffranskrisen leda till något gott. I Svenska Dagbladet läste jag om bönder i Afganistan som börjat odla saffran istället för opium - Saffran en lönsam utväg. Så att baka för en bättre värld är nog ganska aktuellt ändå. Lika bra att jag också bakar gula bullar i år?

...delade meningar...
Jo, för saffran är väl en sån där krydda som man tycker något om? Antingen ser man den lite som kryddornas guld och suckar längtansfyllt bara någon nämner saffran och fisksoppa i samma mening och drömmer om saffransskorpor och lussekatter. Eller så är man en person som rynkar på näsan åt det gula och tycker att det har en fadd och lite för parfymig smak. Rätta mig om jag har fel!

...och julstämning
För nu är julen snart här. Och då är det ännu fler som vill baka. Det gillar jag. Vännen Lisa och jag har bestämt att vi ska ses och baka före jul. Vi skulle i och för sig gjort det idag men då blev det av någon märklig anledning lösgodis och film istället... November... I vilket fall som helst så börjar julstämningen närma sig. Jag har köpt några julstjärnor, ska pynta lite på söndag och häromdagen låg den här fina på mitt skrivbord när jag kom till jobbet.

1 kommentar:

  1. Hej
    Kul att läsa din blogg. Blir själv inspirerad av dina bakframgångar och börjar tro att det kan vara möjligt att göra ett julbak i stenugnen på "Källen" vi får väl se hur det blir med det. Liten kräver ju sitt också...

    Camilla

    SvaraRadera