onsdag 25 november 2009

Anonym frågar bagardottern

En läsare som vill vara anonym sökte tröst i Bagardotterns frågelåda efter en katastrofbakning.

Frågan är...
...om man tar det från början. Ett hyfsat vanligt enkelt sockerkaksrecept med inslag av blockchoklad som smältes tillsammans med margarin. Inga konstigheter, lite vispning, hackning av hasselnötter och annat man gör med en sockerkaka och så in i ugnen. 45-60 min enl. receptet, efter en timme fortfarande inte klar, ytterligare 15 min. släppte den från kanterna, kände med sticka i och verkade klar, fint tänkte jag och vände upp och ner på den! Vad händer, sockerkakan dör! Faller ihop, typ punkteras och sjunker ihop, inte alls klar i mitten! Vad beror detta på? Har en hypotes, kan det vara gammalt margarin, (kan vara typ 3 mån. gammalt). Gammal blockchoklad var det också, bäst före hade gått för länge sen men inte oätlig!? Ny oanvänd bakform? Hade INTE glömt bakpulver! Självransakar mig själv och funderar lite om det kan vara lite inslag av divabakning som du skriver om. Nu blev kakan faktiskt ganska god ändå men eftersom man delvis äter med ögonen så dras ju helhetsintrycket ner till knappt godkänt…

För övrigt stort tack för en mycket underhållande sida!


Svaret är...
Om jag läser mellan raderna så inser jag att du öppnat ugnen... Det kan vara en anledning till att sockerkakan har dött. Tror det har att göra med temperaturskillnaden att den faller ihop.

Jag tror att blockchokladen tillsammans med viss divabakning (du behandlade kakan lite för mycket som en vanlig sockerkaka) gjorde att resultatet blev som det blev. Chokladen gör troligtvis kakan tyngre och gör den mer känslig för dödsstöten som den nog fick när du öppnade luckan.

Tips för att få den stiligare om det händer igen: Vispa lite grädde och lägg på kakan. Fyll med bär i mitten. Så blir det som att du hela tiden hade tänkt att den skulle vara formad som en skål.

2 kommentarer:

  1. Kära bagardotter! Hur skall jag få ut min kaka ur ugnen om jag ej får öppna ugnsluckan?

    MVH
    Besserwisservännen

    SvaraRadera
  2. Kära Besserwisservännen!
    Du får öppna ugnen när du ska ta ut kakan, men du får inte hålla på att tjuvöppna för mycket för att peta på den under bakningens gång, speciellt om den är känslig. Vissa kakor är så känslig att de inte ens tål att man stirrar på dem för intensivt med hungrig blick...

    Sänder en dos tålamod till dig!
    /Bagardottern

    SvaraRadera