söndag 22 november 2009

Bakningens psykoterapi

Den här reklambilden mötte mig på stan häromdagen. Och som ni nog vet är jag lite benägen att hålla med. Jag mår i alla fall mycket bättre när jag bakar. Jag började fundera lite på om man skulle ta det hela ett steg längre. Då skulle att baka tillsammans ersätta gruppterapi? Och att tyda formen på det man bakar skulle kunna vara bakterapins motsvarighet till psykoanalysens drömanalys. Vårt undermedvetnas gömda tankar skulle materialiseras i bakverken. Vågar jag berätta att jag bakade ett bröd som såg ut som en påk häromdagen? Oberabetade aggressioner skulle nog dr Jäst säga.


2 kommentarer:

  1. Hej Sus!
    Jag behöver råd av dig. På fredag är det min tur att fixa kaka till lärarrummet. Jag tänkte så klart på cupcakes, och på dig i samma andetag. Vilka cupcakes skulle du rekommendera? De ska så klart se läckra ut!
    Kram Linda
    ps bra idé med psykotankarna. Kanske Freud skulle fastnat för mjölanalys? det vore väl lite som att gräva i brödets barndom...

    SvaraRadera
  2. Jag tänker så det knakar! Har du några önskemål gällande färgkombination (lysa upp i höstmörkret eller gå ton i ton? Intryck (glada, eleganta, mumsiga)?

    Mjölanalys, ja!
    Att ha rent mjöl i påsen skulle då vara ett uttryck för en sund relation med sitt förflutna. Kanske mjölanalysen också skulle kunna göras som ett Rorschachtest?

    Kram
    Susan

    SvaraRadera