måndag 2 november 2009

Kunskapslyftet

Min käre bror som kunskapslyfter sig på halvtid var och hälsade på mig i samband med en träff på kursen. Då passade han på att kunskapslyfta även mig. Han hade läst en av de där böckerna om tillsatser i mat och berättade målande om hur man gör bröd på de stora jättebagerier. Mjöl som är mer tillsatser än mjöl och som bara klarar upphettning till en viss temperatur. Som de bagarbarn vi är förfasades vi över detta tillsammans. Jag har tänkt att jag ska läsa de där böckerna någon gång, men jag är tvekar, det finns ju vissa saker som jag inte vill avstå från... Ibland är det kanske bättre att inte veta. Förnekelsens kraft ska inte försummas :)
Men bröd kan jag faktiskt baka själv för att se till att det blir gjort på ett riktigt sätt. Så det har jag gjort idag. Det bröd jag har svårast att avstå från är rostbröd, så det fick det bli. Jag har utgått från ett i en bok jag har som heter Matbröd och modifierat det.

Rostbröd
3 dl krossat bovete
5 dl vatten
1/2 dl havregryn
1 paket jäst
2 msk smält smör
2 tsk salt
9 dl vetemjöl
1 ägg
vallmofrön

Koka upp vatten och låt bovetet stå och dra i det i ca 15 min eller tills det svalnat till 37 grader. Blanda i jästen och se till att den löser sig. Lägg i resten av ingredienserna, avsluta med mjölet. Arbeta degen slät. Låt jäsa 30 min, baka ut och låt jäsa 3o min till. Grädda ca 30 min i 200 grader. Baka i formar för att få höjd på brödet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar