onsdag 28 juli 2010

Jästbloggning: Hälsningar från lärardottern i landet upp-och-ned

Just nu befinner jag mig på en plats på jorden där bilarna kör på fel sida vägen, där vinter innebär dagstemperaturer på runt 20 grader och där engelsklärarens predikningar om skillnaderna mellan brittisk och amerikansk engelska inte är till någon som helst nytta.
Fördelen med att spendera en tid någonstans där allt är upp-och-ner är att det finns utrymme att ägna sig åt visst identitetsexperimenterande. Fastän det precis som hemma i Sverige är valtider här Down Under är det ingen som bryr sig om mina rödgröna våndor över att i förra veckan ha bakat en något modifierad variant av "Centerkvinnornas utflyktsmuffins". Tyvärr hann jag varken fånga muffinsens färg (alltså deras faktiska färg) eller form på bild innan de blev uppätna – men det får jag väl ta som ett gott betyg.

Dagens bakverk såg jag dock till att fota innan de presenterades för någon annan. Det går säkert att göra en ideologisk analys även av dessa kakor, trots avsaknaden av partipolitisk titel. Jag tror dock att de klassiska sega kakorna kan gå hem både till höger och till vänster – precis som de fungerar på både södra och norra halvklotet.

Oatmeal bikkies with raisins
Rör samman 200 gram rumstempererat smör och 3 dl råsocker. Tillsätt 2 st ägg, en nypa salt och drygt 3 dl havregryn. Blanda 3 dl mjöl med 1 tsk bakpulver och rör sedan ner det i degen.
Rör slutligen i cirka 1 dl russin. Forma 40-50 bollar och lägg ut dem glest på 2-3 plåtar. Grädda en plåt i taget i 200 graders ugnsvärme i 10-12 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar