lördag 10 juli 2010

It´s a wrap!?

Det kunde man tro, att jag hade avslutat den här bloggen. Men jag har bara haft en lite paus, som har berott på olika saker, bland annat att jag varit i Italien och studerat italienska. En bok med Dolci (sötsaker) fick jag med mig hem så förhoppningsvis kan bakningen hjälpa mig att hålla italienskan igång.

Det verkar finnas en uppfattning att man inte bakar annat än pajer och tårtor på sommaren. Jag går emot det hela och testade för första gången häromdagen att göra egna wraps. Trots att de gräddas i stekpannan som pannkakor anser jag ändå att det är lite bakning. Efter viss manipulation av receptet blev de bra, men jag ser fram emot nästa gång då jag har majsmjöl i degen.
  • 6 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 0,5 tsk salt
  • 2,5 dl kallt vatten
  • 2,5 msk majsolja eller annan vegetabilisk olja

Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt vatten och olja samt blanda ihop till en deg.
Dela degen i tolv bitar och forma till bullar. Platta ut bullarna och kavla dem till tunna rundlar.
Grädda på stekpanna någon/några mintuter på varje sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar