söndag 11 juli 2010

Buns of stil

Som många andra tänker jag att jag borde satsa ordentligt på träningen nu när jag har semester och har tid. Men jag har fastnat i en loop där jag försöker hitta saker jag känner för att göra istället för att stressa mig med sådant jag borde. Så istället för att vara på gymet och jobba på mina Buns of steele så gjorde jag bullar med stil. Det är en variant på Sticky Buns från Leila Lindholms "Piece of cake" men istället för en massa nötter, russin och glasyr blev det choklad, kokos, kanel, kakao och vanlij som fick smaksätta bullarna istället. Det är verkligen ett riktigt bra recept på vetedeg!

Här finns Leilas vetedeg för er som inte har boken. Jag hann inte ta fram mitt smör i tid så jag valde att lägga ner det i den lite för varma mjölken för att kyla den. Smöret smälte lagom mycket och mjölken fick perfekt temperatur. :)

Fyllningen
ca 150 g ljus och mörk choklad
Vaniljsocker
Kakao
Kanel
Garnering
1 ägg
Råsocker
Kokos

Kavla ut degen, lägg på fyllningen. Rulla ihop och dela i ca två cm tjocka bullar. Tryck ner bullarna i en smord långpanna. Grädda i 200 grader i ca 15 minuter.

2 kommentarer:

  1. Vad snyggt det har blivit här inne! Låter klokt att göra det du känner för på semestern, tycker jag. Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack! :) Det blev lite sommarskrud, tyckte det såg lite vintrigt och murrigt ut.

    SvaraRadera