tisdag 27 oktober 2009

Recept på en lyckad helg

I år har tre av fyra bagarbarn jämn födelsedag. Jag har dock inte gjort någon statistiskt säkerställd utredning av frågan utan baserar siffran enbart på vår klan. Detta sammanträffande var anledningen till att hela familjen samlades i ett hus i skogen i helgen.

Helgen gav mycket inspiration till bloggen, även om jag nästan inte bakade något. En bra lärdom som är så lätt att glömma - man behöver inte göra allting själv.

Fick en väldigt fin gåva av bagaren själv, en receptskatt från en dam som han brukade leverera tårtor till förr i tiden. Handskrivna recept bara till honom. Ett stycke kulturhistoria som nu är mitt! Min plan är nu att baka mig igenom dem ett efter ett och dela med mig av dem här i bloggen.

Bagaren övervakade när det bakades surdegsbröd i öppna spisen. (Antal bagarbarn inblandade, 2-3). Den store surdegsexperten i sammanhanget är min bror. Förhoppningsvis kommer han både att gästspela i bloggen och dela med sin av sin surdeg til mig framöver. Jag fick en liten introduktion i helgen.


Säsongsenlig äppelkaka tillreddes delvis utomhus (antal bagarbarn inblandade, 2).

Bevis på broderns surdegstalanger.

Bagaren bidrog med varmvispade chokladmaränger och Napoleontårta (med vaniljgrädde i).

Vaniljgrädde
Gör din egen vaniljkräm
Blanda i grädde
Använd istället för grädde för ett lättare och lite "snällare" resultat.

2 kommentarer:

  1. Det låter som en helt ljuvlig helg! Ser fram emot mot gästbloggandet (eller jästbloggandet?) om surdeg - har bara testat att baka med surdeg en gång i mitt liv och resultatet blev en tegelsten...

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Anna, ge inte upp! Ett otal av mina surdegsbröd har tjänstgjort som varpor och lerduvor, vilt flygande över Björkäng ;)

    SvaraRadera