onsdag 14 oktober 2009

Vem har upphovsrätt till mina bullar?

Enligt upphovsrättslagen gäller upphovsrätt bara för sådant som har verkshöjd. Så som jag har förstått det måste det man skapat vara tillräckligt unikt, annars är det inte värt att skyddas enligt lagen. Funderade idag över om det är okej att publicera recept som man själv inte hittat på, för visst kan jag skriva om sådant jag bakar men att hitta på recepten själv, det är väl lite att ta i tänkte jag. Blev väldigt nöjd när jag fick lära mig att en ingridienslista aldrig kan nå tillräcklig verkshöjd. Perfekt, tänkte jag, nu behöver jag aldrig hitta på något själv. Och så gick jag hem och hittade på ett eget brödrecept. Visserligen med utgångspunkt i ett av mina favoritrecept, världens enklaste frukostbullar, men ändå.

Är det inte ofta så, att när man inte är tvungen, då kan man. När man inte är desperat i behov av något så kommer det till en utan att man behöver kämpa för det.

Basilika- och pinjenötsbullar
1/2 paket jäst
1 1/2 dl 37-gradigt vatten
2 msk olivolja
Salt
3 dl mjöl
1 dl fiberhavregryn
Basilika (så mycket som köksplantan klarar att bli rensad)
Ett gäng pinjenötter
1dl (eller så mycket det behövs för att få en bra konsistens på degen) 50-gradigt vatten.

Lös jästen i det 37-gradiga vattnet. Häll i resten, blanda och fyll sedan på med det varma vattnet. Bearbeta degen och gör sedan bullar av den. Låt jäsa ett tag (egentligen 30 min, men det funkar med 20 om man har bråttom), pensla med olivolja och strö på lite flingsalt. Grädda sedan i ca 200 grader i tills de fått fin färg (ca 10 minuter). Goda till soppa (sa min gäst i alla fall...)!



1 kommentar:

  1. Hej Susan!
    Nu har jag hittat hit. Du är verkligen rolig: Vilka djupingtankar som kommer till dig när du stirrar ner i bakbunken!
    Ser mycket fram emot att följa när du bakar dig igenom receptskatten som du fick av far!
    Själv bakde jag scones igår, rätt lätt ju. Lite svårare var det förra veckan när jag skulle baka utan mjöl. Detox-inspirerat. Det blev kakor av mixade mandlar, som blev som mjöl. Cashewnötter, fikonbitar, aprikosbitar och smör. Gott faktiskt. Åt just upp den sista kakan! Nu ska vi se om jag kan publicera...

    SvaraRadera