torsdag 15 oktober 2009

Ett hållbart husmodershjärta

När jag, efter noga eftertanke, gick upp ur sängen imorse hittade jag en skrift från renhållningsverket i brevlådan. Eftersom jag är en "tvångsmässig läsare" (läser på det mesta som kommer i ens väg. mjölkpaket såväl som element) så fördjupade jag mig i skriften. Det jag fastnade mest för var att en tävling utlystes. Tävlingen handlade om vad man gjorde för att minska sopberget. Jag var inte så kreativ i denna arla morgonstund så jag tänkte ungefär så här: "öööööööhhhh, köper mindre mat? Det är nog inte värt ett paraply ens" (vilket är vinsten i denna fantastiska tävling). Men på sen kom jag på det. Jag bakar ju. Bakar för en bättre värld... :) För när jag har mat som är på väg att bli gammal så försöker jag hitta på något lämpligt bakverk som jag kan göra. Så skedde i lördags, då jag gjorde äppelkanelmuffins med crumble på toppen. Resultatet av tre ledsna äpplen och ägg och mjölk med kort datum. Så nu tror jag att vi är nära en lösning på hela miljökrisen. Det gäller bara att alla börjar baka lite mer helt enkelt.

Äppelkanelmuffins
Stek äpplen i bitar i socker, smör och kanel.
Gör en muffinssmet, blanda ner äpplena i den. Spara några att lägga överst på muffinsen. '
Lägg smeten i formar och täck med crumble (havregryn, mjöl, socker och smör, som en smulpajdeg helt enkelt). Grädda lagom länge.

1 kommentar:

  1. Klockrent syrran; vi bakar för en bättre värld! Så känner jag oxå, men den känslan infinner sig oftast när jag tvångsmässigt stirrar på hur surdegsbröden lyfter sig i ugnen, hjälpta av hög temperatur och mkt vattenånga.

    /bror din

    SvaraRadera