onsdag 21 mars 2012

Sött och hett!

Dags för mr Äkta varas födelsdag igen. Favoriten är jordgubbstårta, och den här gången försökte jag göra en variant som påminner om ett bubbelvatten som han gillade mycket när det fanns - jordgubb/chili.
Tårtbotten är köpt (jag var tvungen att spara energi till chokladarbetet) och i tre lager. Mellan bottnarna är det färdig jordgubbsmousse och lite sylt. Tårtan är täckt med laktosfri grädde (oj, oj, oj vad man får vispa den för att den ska bli hård) och som synes färska jordgubbar. Chokladen är nedsmält blockchoklad (den mörkaste, 70 %-ig tror jag den är) och nedsmälta tunna chokladflarn med chili på. Denna rinnande chokladen ringlade jag sedan ut över smörgåspapper och lät stelna i kylskåpet. I och med att jag använde små smörgåspapper som bara var ca 10 cm breda fick jag en lagom bredd på chokladstaketbitarna vilket gjorde det lätt att montera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar