tisdag 16 februari 2010

Kan själv?

Precis när brödet var på väg att ta slut såg jag följande text på baksidan av påsen: "Baka ditt eget lantbröd med havssalt." Sedan följde ett recept. Inte för att jag på allvar tror att det är exakt så de bakar brödet i brödfabriken - känner att min brödcynism är stark dessa dagar - men det var ändå roligt att testa. Och eftersom det fattades lite ingredienser så improviserade jag lite. Som vanligt. :)

Bröd med havssalt och lite till
1,5 dl vetekross
0,5 dl havregryn
50 g jäst
4+2 dl vatten
2 tsk havssalt
25 g olja
3,5 dl rågsikt
ca 11 dl vetemjöl

Blötlägg havregyn och vetekross i 2 dl vatten i 20 min. Värm 4 dl vatten till 37 grader och lös jästen. Blanda resten. Jäs 30 min. Baka ut, jäs 45 min. Grädda 30 min i 225-250 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar