söndag 14 februari 2010

Alla hjärtans-tårta

En riktig tjejkväll aftonen före Alla hjärtans dag föranledde tårtbak och experiment med sugarpaste. Det var första gången jag använde sugarpaste, och det förvånade mig att den faktiskt blev mer lättarbetad ju längre jag arbetade med den. Jag använde ett glas för att kavla den, eftersom jag bara har en träkavel, och det kändes som att något med glansig yta var lämpligt att kavla med.

Tårtan bestod av en tårtbotten med chockladsmak, delad på mitten och fylld med jordgubbs-och limemousse. Jag färgade hälften av sugarpasten rosa med hjälp av röd och blå matfärg (för att undvika grisskärt) och lät andra hälften vara vit, som är den "ursprungliga" färgen. De hjärtformde hålen tryckte jag ut med ett litet pepparkaksmått.




Tårtbotten med chokladsmak
3 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 msk kakao
1,5 tsk bakpulver
3 dl kokande vatten

2 kommentarer:

  1. Måste säga att det var ett mycket lyckat experiment!!! Fortfarande lite hög på sugarpaste :)

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt fin! Synd att jag missade den...
    /Miss Less Mess

    SvaraRadera