måndag 24 januari 2011

Kardemammakaka

Konst?
Att vara en människa som är projektfixerad har sina för- och nackdelar. Försöker jag intala mig. Ganska lätt att bara se nackdelar när man har försummat något väldigt länge, som den här bloggen till exempel. Men en klok person sa en gång till mig att jag ju i alla fall får mycket gjort under de perioder som jag är fixerad vid något.

Under hösten har jag nog mest varit fixerad vid viktnedgång (det har gått bra, men börjar bli tråkigt nu) och att försöka ordna till så att livet jag vet att jag vill leva ska bli verklighet. Tyvärr är ju inte allt under min kontroll, men i perioder tas det faktiskt konkreta steg mot detta.


Hursomhelst så har jag inte glömt bakandet. Har bland annat bakat svarta får, Botero-lussekatter och så häromdagen en kardemummakaka. Granit sålde ut julrelaterade saker och däribland fanns kardemummakärnor. Den här kakan vill jag dock kalla för kardemammakaka, eftersom jag fått receptet av min kära mor.


Kardemammakaka
1 ägg
1,5 dl socker
100 g smör
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk mortlad kardemumma
1,5 dl matlagningsyoughurt


Blanda, lägg i form och platta till. Strö över pärlsocker och kardemumma, och så skjuts in i ugnen på 175 grader i 35 min.

5 kommentarer:

  1. Gott att du är tillbaka!

    SvaraRadera
  2. Åh, she´s back! Trevligt att se!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar ju att läsa dina recept (även om jag oxå ska gå ner ett par julkilon och inte bör baka tårta just nu...), men nu blev jag mest nyfiken på vad livet du vet att du vill leva innebär?? Eller är det hemligt tills det blir verklighet?

    Kram Helen
    p.s. Läste oxå din kommentar om vad "oz" står för...Australien så klart!!

    SvaraRadera
  4. Hej Helen!
    Inget hemligt, ville bara inte låte gnällig och tjatig... Har ju träffat den fine David sedan ett år tillbaka och vill så gärna att han ska flytta ner till Malmö så vi kan "leva lyckliga i alla våra dagar" istället för att bara ses på helgerna. Känns som att jag valt mitt liv, men nu väntar på att det ska börja...

    Har ju hört och sett trevlig nyheter om dig också, verkar som du har det finfint! Vore kul att ses när du kommer hem någon gång.
    KRAM!

    SvaraRadera