onsdag 23 januari 2013

Grynbullar

Med utgångspunkt i ett brödbullsrecept jag länge haft i min ägo men aldrig provat trots dess enkelhet skapade jag dessa bullar:

50 gram jäst
3 dl havregryn
2 dl rågflingor eller dinkelgryn
5 dl mandelmjölk el vanlig mjölk
1 msk honung
1/2 msk flingsalt
5 dl dinkelmjöl el vanligt vetemjöl

Gör så här:
Värm mjölken, men låt den inte koka. Blanda grynen och häll över mjölken. Låt svalna till ca 37 grader. Blanda ut jästen i lite vatten och häll i. Rör ner honung och salt och till sist mjölet. Degen ska vara lite kladdig.

Klicka ut på bakplåtspapper,  jäs 20 min och grädda sedan i ugn, 225 grader, ca 10-15 min.

Om du vill kan du slänga lite gryn över bullarna innan du sätter in dem.

2 kommentarer:

  1. Så fint. Är det bacon påstrött?

    SvaraRadera
  2. Det är dinkelgryn, men bacon hade såklart varit gott! :-)

    SvaraRadera